Cornish Crabber 24, MK1

Deze knikspant is ontworpen door Roger Dongray en gebouwd door de werf Cornish Crabber Ltd. met bouwnummer 12 in 1972. Doorvaarhoogte met staande mast is 8,70 m en met liggende mast 1,50 m. 

Beschrijving
Waterschaap is een prachtige, gaffelgetuigde Cornish Crabber. Het heeft een midzwaard waarmee ze kan droogvallen. Ze is stabiel, behoorlijk zeewaardig en voor haar lengte is ze ook snel.
In de periode 2011 –  2013 is het schip in een loods geheel gerenoveerd. Ook daarna zijn er verbeteringen aangebracht, o.a. aan motor. Het schip is sindsdien goed onderhouden. Met de complete en in goede staat verkerende zeilgarderobe is het schip prachtig om te zien en prachtig om te zeilen.
Ervaring is dat ze goed door één persoon te zeilen is, ook bij stevige wind. Op de motor, in sluizen en bij bruggen is het schip goed te manouvreren en in de haven is het schip comfortabel.

Motor
De Yanmar 1 MG diesel motor, met motornummer 01364, is in 1995 ingebouwd. Deze heeft een vermogen van 5,9 pk bij 3400 en 6,7 pk bij 3600 t/m. (30 lt dieseltank). De keerkoppeling is een Kanzaki KM2A met nummer 2488. De boot heeft een 3 blads schroef en een vetgesmeerde schroefas.

Zeilen
Grootzeil (2014)         ca. 14,5 m²
Gaffeltopzeil (2014)    ca.   3,9 m²
Verlengde gaffeltop     ca.   4,5 m²
Botterfok (2014)         ca.   8,5 m²
Fok (2014)                 ca.  5,7 m²
Kluiver (2014)            ca.  4,1 m²
Vlieger (hersteld)        ca.  3,8 m²
Stormfok (2014)         ca.  3,6 m²

Bij de boot hoort een dekzeil voor de wintertent die past over de liggende mast. Voor in de zomer is er een zomertent die reikt vanaf de mast tot achter. Deze is van canvas en heeft een antischimmel laag aan de binnenzijde. Daarnaast is er ook een huik.

Diversen
Naast het vaste kompas en de klok is er een ST40 Bidata snelheids- en dieptemeter. De boot is uitgerust met een Raymarine ST 1000 autopilot. Er is een demontabele mastneerhaler, een vaste zwemtrap en een chemisch toilet.

Huishouden
De zeilboot heeft vier slaapplaatsen. In het vooronder kan er middels een simpele constructie twee ruime slaapplaatsen worden gecreeerd en in de kajuit zijn er ook twee slaapplaatsen. Er bevindt zich een 50 lt. waterzak in het vooronder. Koken kan op een tweepits (spiritus).

Renovatie
In 2013 is de fundering van de motor vernieuwd, in 2014 de zeilen en lijnen en in 2016 is de onderkant van nieuwe primer voorzien. In 2012 en 2013 is de boot volledig gerenoveerd.

Dek: o.a. dek bij boeg vervangen, voorzieningen om kluiverboom “binnen” te halen, voorste luik vervangen, kleine opbouw op kajuitluik t.b.v. kompas en snelheids-/dieptemeter, nieuw verfsysteem incl. antislip waar nodig.

Romp: verfsysteem berghouten vervangen, romp opnieuw gelakt, doorvoer kluiverboom aansluiting dek verstevigd.

Kuip: zelflozers + constructie daaromheen + bodem kuip vervangen, diverse delen in houtwerk vervangen, achterluiken vervangen door één luik, luik motorruim vervangen, startpaneel motor verplaatst, heklicht vervangen, voorziening voor autopilot, nieuw verfsysteem.

Rondhout: mastverlichting vervangen, nieuwe bedrading in mast verzonken, kikkers op de mast vervangen door kikkers op twee nieuwe  knechten op mastvoet, nieuw mastneerhaler die in kist vooronder past, zijstagen en waterstag kluiverbouw veranderd, nieuw verfsysteem voor zowel hout als metaal.

Interieur: op diverse plekken houten constructie vervangen of gerepareerd, nieuwe schakelkast incl nieuw startpaneel motor, alle elektra + leidingen + lampen vervangen, aanrecht met afvoer ingebouwd, nieuwe kasten, constructie vlonders kajuit gewijzigd, voorziening opbergen zeilen in vooronder, kast voorzien van planken, nieuw verfsysteem, nieuwe bekleding.

Inventaris
Onderstaande inventaris wordt met Waterschaap mee verkocht:
– schaar en mik om mast neer te leggen.
– voorziening om recht droog te vallen
– ploeganker en stokanker, ankerketting van ca 6 m + lijn
– 4 stootwille
– landvasten en springen
– zwarte “bol” en “kegel”
– meerpennen
– verlengsnoer met walstroomstekker
– brandblusser
– reddingsvest met harnas en veiligheidslijn
– jerrycan voor 10 lt. diesel
– vlaggestok met Nederlandse vlag
– twee putsen
– houten vaarboom van 395 cm
– uitschuifbare pikhaak

 


€  17.500,-
1972
Polyester
4
totaal: 8,90 m - dek: 7,30
2,45 m
0,75 - 1,5 m (midzwaard)
24,3 m²
Yanmar
Diesel
1 GM 8 pk
2000 kg