Verslagen

Bronzen Ostrea Rose trofee voor Lady Chris

Ostrea Rose Classic Race voor de kust van BlankenbergeOnder een stralend zonnetje en licht bewolkte blauwe hemel vond zondag de derde editie plaats van de Ostrea Rose Classic Race. Aan de zeilwedstrijd die plaatsvond voor de kust van Blankenberge namen een dertigtal schepen deel, Old Gaffers maar ook een aantal PolyClassics.   De Ostrea Rose Classic Race werd drie jaar geleden voor het eerst georganiseerd ter nagedachtenis van Eddy Leblon de schipper van de Bawley Smack ‘Ostrea Rose’.De wedstrijd kent een...

Wednesday, February 28, 2018 | Lees verder

Bijeenkomst van klassieke schepen: Duinkerke, Gravelines en Blankenberge.

Reisverslag van de Lady Chris: het zeilseizoen 2014 begint goed! Op 15 mei zit het tij vanaf 06.00 u. reeds richting Frankrijk. We gooien om 06.30 u. los om zo de sterkste stroming mee te hebben om deze 15 mijl af te leggen. De wind is NNW, dit betekent dat we de Zuydcoote Pas, de enige plaats waar we moeten opletten voor ondieptes, zeilend kunnen afleggen. We laten de Trappegeer aan bakboord, evenals de E 11. De E 10 ronden...

Denemarken is een aanrader !

Voor deze zomer hadden wij met onze Tradewind Atoll ‘Rob Roy’ een reis naar Denemarken gepland met vertrek midden juni en terugkomst begin augustus.Op het traject naar Cuxhaven (heen en terug) had ik Frits (Marina’s vader 85 jr.) als bemanning en daartussen waren er de meeste tijd 2 opstappers en mijn (grote) hond aan boord en dat was prima te doen op deze toch kleine Tradewind Atoll. Bij het vertrek stond er dagen lang een harde NW wind en kozen...

Wednesday, February 28, 2018 | Lees verder

Sylvia Green wint “Van Loon hardzeildag”

De in Amerika wonende Hendrik Willem Van Loon, vertoefde graag in het stadje Veere. Samen met zijn vriend ingenieur Frits Philips besloten ze een zeilwedstrijd te organiseren voor de Arnemuider vissers met hun houten hoogaarzen. Het was crisis dus de heren wilden wat leven in den garnalenketel brengen. Op 4 augustus 1928 vond deze wedstrijd plaats. Het werd een groot, maar éénmalig succes! De winnaar kreeg 40 zilveren rijksdaalders en elke schipper een fles jenever. In 1990 werd de Stichting Behoud...

Soms heb je gewoon mazzel

We hebben onze Tradewind Atoll sinds 2006. Tukker hebben we hem genoemd naar de bewoner van onze geboortegrond Twente. Ik las in de Waterkampioen een artikel over de Atoll en was verkocht: een bezoek aan de werf, proefvaart en daarna op bezoek bij onze zeilmaten. ‘Je bent gewoon verliefd… zien we ook eens hoe dat er bij jou uitziet’, was hun reactie. Ze hadden gelijk en het is nooit echt overgegaan. Met onze vrienden Jan en Loes varen we nu...

De Freya toert over de Waddenzee

Het was alweer een paar jaar geleden dat de Freya de Waddeneilanden had bezocht, dus de hoogste tijd om zomer 2012 weer eens een paar weken het Wad op te gaan. Vanuit thuishaven Medemblik werd met de jongste zoon Lars op zondagavond laat koers gezet naar Den Oever, waar we pas om 23. 00 arriveerden. Altijd heerlijk dat avondzeilen. De oudste zoon Paul werd door “Pake” afgeleverd; hij had net 10 dagen in de Franse bergen gewandeld en dus moesten...

Met de Lady Chris langs Franse kusten

Op 19 mei 2012 vertrokken we met de Lady Chris, onze Tradewind Atoll vanuit Nieuwpoort naar de Kanaaleilanden. Onze eerste halte is Duinkerken; de wind is gelukkig noordoost, 3 à 4, zodat we de beruchte Zuydcoote pas zonder problemen doorgeraken. Dank zij de stroming duurt deze korte trip van 23 mijl amper vijf uren. De volgende dag, vrijdag 20, is helaas de wind gedraaid en we krijgen nu te maken met een west-zuidwesterwind, 4 à 5 Bft. Het tij loopt...

Terug in de tijd: de 1e Tradewind Battle

Op 5 juli 2008 vond op het Markermeer voor de kust van Volendam de eerste Battle of the Tradewinds plaats. Maar liefst 10 Tradewind Atolls hadden zich voor deze bijzondere gebeurtenis gemeld. Na een ontvangst door bouwer Austin Lion van Tradewind Yachts (Walsoorden) in Restaurant Smit Bokkum, een kort, maar krachtig palaver met uitleg over de uitgezette baan, de startprocedure en toepasselijke zeilregels (motoren is niet toegestaan), vertrokken de deelnemers voor een pittige zeilrace. Een groeiende vloot Tradewind Atolls De Tradewind Atoll...