Met de Lady Chris langs Franse kusten

Op 19 mei 2012 vertrokken we met de Lady Chris, onze Tradewind Atoll vanuit Nieuwpoort naar de Kanaaleilanden. Onze eerste halte is Duinkerken; de wind is gelukkig noordoost, 3 à 4, zodat we de beruchte Zuydcoote pas zonder problemen doorgeraken. Dank zij de stroming duurt deze korte trip van 23 mijl amper vijf uren.

De volgende dag, vrijdag 20, is helaas de wind gedraaid en we krijgen nu te maken met een west-zuidwesterwind, 4 à 5 Bft. Het tij loopt mee vanaf 5.30 u. wat ons verplicht van vroeg op te staan.   De beboeide geul  van Duinkerken naar Gravelines is net bezeild, maar met deze pittige wind halen we gemakkelijk meer dan 5 knopen: met de stroming mee 7,3 kn over de grond. Bij het verlaten van de Passe de l’Ouest, voorbij het mooie stadje Gravelines, neemt de wind toe en krimpt naar het zuid-westen. Dit veroorzaakt een korte steile golfslag die ons enigszins afremt. Op aandringen van Chris besluiten we dat het beter is om Calais aan te lopen, zeker na het aanhoren van de Franse meteo die verwittigt voor “Coups de vent” rond Cap Gris Nez.

Richting Boulogne
De volgende ochtend vertrekken we weer eens zeer vroeg, met volle moed naar Boulogne. De weergoden zijn ons gunstig gezind: west-zuidwest 3 à 4. We blijven vrij dicht langs de kust en kunnen zo Cap Gris Nez bewonderen. De wind neemt even toe naar een kleine 5; niets om ongerust te worden met onze Atoll! Voorbij de kaap gaat de reis probleemloos rustig verder. We komen vrij vroeg in Boulogne aan, zodat we tijd hebben om deze prachtige stad met haar wallen te bezoeken.
Voor zondag en maandag voorspelt de meteo zuid-zuidwest 6 à 7 met pieken van 8. We blijven liggen en kopen in een van de talrijke visstalletjes lekker verse pladijs.

Met een Atoll kunnen we dat wel aan
Dinsdag 24 weeral vroeg uit de veren. We luisteren eerst naar de weersberichten vooraleer te beslissen om naar Dieppe af te varen: een trip van meer dan 50 mijlen. De voorspelling is west-zuidwest , 4 tot 5 met stoten van 6. We besluiten daarom om een eerste rif in het grootzeil te steken. We vertrekken samen met een Wauquiez 40 en een Grand Soleil 37. In de avant-port hijsen we de zeilen en motoren zo naar de Digue Carnot. Eenmaal voorbij deze bescherming stellen we vast dat we overbezeild zijn. Er blaast een goede 6.De Wauquiez zien we zijn grootzeil gedeeltelijk inrollen en verder varen.Samen met de Grand Soleil keren wij terug naar de jachthaven. Eenmaal  achter de Digue Carnot steken we een tweede rif en beslissen het nogmaals te proberen. Een kwartier later bevinden we ons terug op zee, de koers is bezeild, de stroming zit al goed mee, de golfslag is kort en onaangenaam, maar met een Atoll kunnen we dat wel aan. Met een koers van 190° varen we zo uren aan een stuk en komen uit aan Le Tréport. De wind neemt wat af, we verleggen onze koers naar 230° en bereiken zonder problemen Dieppe.

Noord-west zes
De volgende dagen draait de wind naar noord-west en we bereiken, met een nachtelijke stop in Fécamp, Le Havre. Deze stad is echt de moeite waard om te bezoeken. Redelijk modern omdat ze tijdens WO II volledig werd platgebombardeerd en daarna heropgebouwd door een Belgische architect.
Op woensdag verlaten we Le Havre om verder te varen richting Cap de la Hague.We moeten daarvoor de Bay de Seine oversteken naar Saint-Vaast-la-Hougue; omdat het buiten een noord-west zes is besluiten we te stoppen in Ouistreham.

De geplande tocht naar Saint-Vaast wordt snel afgeblazen omdat we merken op onze iPad dat we tijdens de laatste uren van de tocht een behoorlijke stroming tegen krijgen. Over de aankoop van de iPad met de bijhorende kaart van Navionics, hebben we nog geen seconde spijt gehad.
De volgende dagen blijft de meteo ongunstig: noord-west 6. Dit betekent opkruisen naar Saint-Vaast, zelfs met een Tradewind niet echt aanlokkelijk! Bovendien kan je vanuit Ouistreham via een kanaal naar de stad Caen varen, waar onder andere een prachtig slot uit de tijd van Willem de Veroveraar te bewonderen valt.

Huiswaarts
Iedere dag beluisteren we aandachtig de weersberichten; de wind blijft steeds sterk uit de verkeerde hoek blazen. Na enkele dagen hebben we alle bezienswaardigheden van Caen bezocht en besluiten we om terug naar Ouistreham te varen.
De wind blijft noord-west, weliswaar met een Beaufort minder, maar onze tijd geraakt stilaan op. Daarom besluiten we om huiswaarts te keren, wat vrij vlot verloopt met achterlijke wind. Op onze terugweg stoppen we nog onverwachts in Saint-Valéry-en-Caux: even de iPad raadplegen naar de hoogte van het getij …en ja! We kunnen binnen, er is genoeg water. Dat je de navigatie correct moet uitvoeren wordt ons de volgende dag nog eens bevestigd, als de geul naar dit pittoreske stadje volledig droog staat.

Traffic-Lines
Met een tussenstop in Dieppe varen we rustig verder naar Boulogne-sur-mer. Omdat we toch wel wat ontgoocheld zijn door het niet bereiken van ons einddoel, nl. de Kanaaleilanden, beslissen we om nog een omweg te maken langs Dover. Dank zij een zuid-west 4 bereiken we snel de ZC2 boei die het begin van de Traffic-Lines aangeeft. We varen koers 310° zodat we reglementair de Traffic-Lines oversteken zonder noemenswaardig probleem. De stroming verzet ons ten oosten van het lichtschip Varne. Om Dover te halen moeten we nu wel scherp gaan varen. Wegens gale-warning  8 occ. 9 besluiten we om zowel Dover als Canterburry (met de trein) te bezoeken.

Op zondag draait de wind naar zuid-oost,3 tot 4, wind die we nodig hadden bij ons vertrek naar de Kanaaleilanden! Door deze windrichting zijn we weer verplicht om redelijk scherp te zeilen, wat trouwens het overgrote deel van ons verlof zo was. Onder een schitterende blauwe hemel bereiken we Nieuwpoort na een tussenstop in Duinkerken waar we onze veilige terugtocht vierden in het restaurant van de jachtclub.

Tijdens deze reis hebben we duidelijk ondervonden dat de Tradewind Atoll zijn A categorie meer dan waard is!

Na het helpen met het secretariaatswerk tijdens de Nieuwpoortweek willen we nog een kort tripje maken naar Londen. Het verloop van deze schitterende reis vertellen we wel een andere keer!

Chris & Paul Caeyenberghs