Sleeping Beauty: Kestrel

Kestrel, een Mylne ontwerp met bouwnummer 201.

Alfred Mylne leerde het vak van de beroemde Schotse jachtbouwers Napier Shanks en Bell. Als technisch tekenaar bij G.L. Watson was hij betrokken bij het ontwerp van het Royal Yacht “Britannia”. De “Britannia” was een prachtige wedstrijd kotter met als eerste eigenaar de Prince of Wales en [later King Edward VII], later doorgegeven aan zijn zoon, King George V.

Mylne begint in 1896 zijn eigen kantoor en tot de dag van vandaag worden er nog steeds jachten gebouwd. Vrijwel direct vestigde Mylne een reputatie als ontwerper van winnende zeilboten en was hij een van de mensen achter de meest succesvolle handicap rules aller tijden: the International Metre Rule. Deze Rule werd in 1906 ontwikkeld en in de daarop volgende jaren zagen vele Mylne ontwerpen het licht, een wonderlijke verzameling van winnende zeiljachten van verschillende lengten, zelf tot en met de opmerkelijke en succesvolle 19 meter “Octavia”.

Mylne ontwerpen werden bewonderd wegens hun elegantie. Alfred Mylne ontwierp ook een One-Design klasse en wedstrijd dinghies, motorsloepen en enkele commerciële schepen. In 1911 kocht hij samen met zijn broer Charles een jachtwerf. In 1946 overdroeg hij deze over aan zijn neef Alfred Mylne II. Hij leidde het ontwerpbureau en de werf gedurende beide wereldoorlogen, waarbij werd geleverd aan de Royal Navy en de Royal Naval Air Service.

Van de Kestrel zijn meerdere bouwtekeningen voor handen.
De Kestrel staat in de Mylne Design list.


n.o.t.k.
1911
totaal: 9,20 m - dek: 8,69 - waterlijn: 5,56
2,13 m
1,11 m
Mylne