Starkodder

Prijs: p.o.a.

Veel is er over deze boot niet bekend. Men denkt dat deze Starkodder in 1938 in Zweden is gebouwd. Echter, de basis van de constructie van het bootje doet meer denken aan de werkboten uit de twintiger jaren van de vorige eeuw.

De romp van de Starkodder bestaat uit Amerikaans grenehout op een zwaar eikenhouten frame, vastgezet met verzinkte ijzeren spijkers. De mast, het dek en de kajuit zijn nog origineel, de kuip blijkt herbouwd te zijn.  De motor is een 2-cilinder Volvo Penta uit de zestiger jaren is zeer betrouwbaar, doch een beetje lawaaierig.

In 2002 werd de Starkodder van Sigtuna in Zweden naar de Middelandse zee gebracht waar ze gedeeltelijk werd gerenoveerd. Hierbij ging het originele intieur verloren. Later, in 2007 werd de boot naar de GB verscheept, maar werd op het droge gezet en er werd niet meer naar om gekeken. De huidige eigenaar heeft er twee jaar over gedaan om alle regenwaterschade te herstellen en een mooi interieur te maken met gerecycleerde materialen.

De huidige eigenaar was geen zeiler toen hij de boot aankocht, maar na twee jaar opknapwerk kon hij er geen afstand van doen en leerde zeilen. Niet evident als men zich realiseert dat de boot dubbele verstelbare achterstagen heeft en inverhouding een zeer groot zeiloppervlak. Men zou zeggen dat de boot eerder geschikt is voor open water dan voor zeilen op de Thames!


Interesse? Neem contact op!
Prijsp.o.a.
RompHout
Lengte9,2 m
Breedte2,2 m
Diepgang1,5 m
Motor merkVolvo Penta 2 cylinder